שר התחבורה, שאול מופז: "פיתוח תחבורה ציבורית - צורך לאומי"

"תחבורה ציבורית צריכה להיות המרכיב העיקרי של התחבורה בישראל" כך אמר שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, בכנס לציון יום התחבורה הציבורית. "אם לא נשכיל לפתח את התחבורה הציבורית באופן משמעותי, התנועה בכבישים תהפוך לבלתי אפשרית". לדברי השר, החל מ-2008 יפנה משרד התחבורה משאבים ניכרים לפיתוח התחבורה הציבורית, במטרה לשפר את הנגישות לכל המגזרים באוכלוסייה ולכל חלקי הארץ, כולל מגזרים מקופחים כיום, כמו המגזר הערבי וישובים מרוחקים בנגב ובגליל. מופז: "לא תמיד צריך לבחון את הדברים מנקודת מבט כלכלית - צריך ליצור שוויון, ולתת מענה באופן שבו לכולם תהיה נגישות לתחבורה ציבורית".

"הפיתוח של התחבורה הציבורית בשנים האחרונות נמנע כי לא הייתה ראייה מערכתית," אומר מופז, ומבטיח כי כעת המצב עומד בפני שינוי: "חייבים להסתכל מספר שנים קדימה. במסגרת התוכנית הרב-שנתית ל-2008 עד 2013, נניח את היסודות לפיתוח משמעותי של התחבורה הציבורית - עד כדי מהפכה".

חלק חשוב מדבריו של מופז הוקדש לוועדת סדן, שהוקמה בחודש מרץ במטרה לבחון את הרפורמה בתחבורה הציבורית. הוועדה, שאמורה להגיש מסקנותיה בשבועות הקרובים, צפויה להמליץ על הקמת רשות לאומית לניהול התחבורה הציבורית. הרשות המוצעת תפעל לשילוב כל אמצעי התחבורה הציבורית: רכבת, רכבת קלה, אוטובוסים ומוניות.

ראוי לציין כי על הקמת הרשות הוחלט כבר במסגרת תקציב 2008, אולם מופז אומר כי הצעת האוצר אינה מקובלת עליו: "ועדת סדן תקבע את המדיניות, ולא צריך מחטפים במסגרת חוק ההסדרים". בנוסף, ועדת סדן צפויה לקבוע כי על מדינת ישראל לשפר באופן דרמטי את השירות לנוסע, בכל המדדים: נגישות, פריסה גיאוגרפית, עמידה בזמנים, זמני נסיעה וכו'. כחלק מהמאמץ לשיפור השירות, צפוי משרד התחבורה להפנות תקציבים לפיתוח נתיבי תחבורה ציבורית, גם בערים הגדולות וגם בכבישים בינעירוניים. בנוסף, החל משנת 2008 צפויים קווי האוטובוס לעבור שינויים מרחיקי לכת, שנועדו גם הם לשפר את רמת השירות לנוסעים.

במשרד התחבורה מצביעים על שינוי מגמה בשימוש באוטובוסים: החל משנות השבעים ועד 2004, חלה ירידה מתמשכת במספר הנוסעים, אולם בשנתיים האחרונות חל גידול. ב-2006 נסעו 588.5 מיליון נוסעים באוטובוסים, לעומת 555.1 מיליון ב-2005 ו-534.1 מיליון ב-2004. מה הסיבה לשינוי? במשרד התחבורה מסבירים כי את עיקר העלייה יש לייחס לצמיחה הכלכלית שחווה המשק הישראלי. "יש פחות אבטלה, יש יותר כסף פנוי לקניות, ולכן גם יש יותר נוסעים," אומר בכיר במשרד, המצביע גם על שינוי ביחס לתחבורה ציבורית: "יש היום חזרה הדרגתית לאוטובוסים, וזאת לאחר שבעבר תחבורה ציבורית נחשבה למוצר נחות. היום נוסעים באוטובוסים לא רק מחוסר ברירה, אלא כי יש התחלה של שיפור".

63% מהישראלים מגיעים למקום העבודה ברכב פרטי, בעוד 36% בלבד עושים זאת בתחבורה ציבורית. כך עולה מנתוני סקר של ארגון "תחבורה היום ומחר". הסקר, שפורסם לרגל יום התחבורה הציבורית, נערך בקרב 300 בתי-אב.

הסקר ניסה גם לבדוק מה יגרום לישראלים להשתמש בתחבורה ציבורית, ואלו הממצאים העיקריים: 44% מהישראלים אומרים כי קיצור זמן הנסיעה בתחבורה הציבורית יגרום להם לנטוש את כלי הרכב הפרטיים. 23% ציינו כי שיפור תנאי הנסיעה יגרום להם להעדיף תחבורה ציבורית, ו-16.6% יעשו זאת אם לוחות הזמנים יהיו אמינים. יותר מ-40% אמרו כי המשתמשים בתחבורה ציבורית נתפסים כמשתייכים למעמד סוציו-אקונומי נמוך.