איך להציל את העולם?

הרשות הבריטית הממשלתית לשימור הסביבה כינסה צוות של מומחים שיגבש רשימה של 50 הפעולות הנדרשות כדי לעמוד במשימה הכבירה, ולסכל את התגשמותן של נבואות האימה שמתפרסמות חדשות לבקרים. הרשימה כוללת עצות לממשלה, לחברות מסחריות וגורמי תעשיה, למועצות מקומיות, למנהיגים דתיים, למדענים וגם לאזרח הפשוט. הרשימה מסודרת על פי סדר עדיפות, כך שהצעדים המופיעים בראשה נחשבים לדחופים יותר מאלה הנמצאים בתחתיתה.

חלק מהעצות כבר ידועות ומפורסמות ברבים זה זמן רב (לחסוך בחשמל, למשל, או לנסוע באופניים או בתחבורה ציבורית), אך חלקן מפתיעות, כמו למשל העצה הקוראת "לקנות פחות". עצה שכזו ובדירוג כה גבוה אינה דבר מובן מאליו במסמך רשמי של גוף הנתמך ברובו על ידי הממשלה, שמקפידה להזכיר לציבור בכל הזדמנות שצריכה היא המנוע לצמיחה.

בנושאים אחרים לעומת זאת, המומחים נזהרו שלא לדרוך על מוקשים ולא לעורר מחלוקות. אחת הדילמות הגדולות של שוחרי הסביבה היא הגידול המאסיבי באוכלוסית העולם. רבים טוענים כי אין לאנושות סיכוי להתמודד עם הבעיות הסביבתיות שיצרה אם לא יפחת באופן ניכר מספר בני האדם הגרים על פני כדור הארץ. אחד הסעיפים ברשימה מתייחס לנושא זה, אך מטיל את העול על הממשלות, ולא על מי שמגדיל הלכה למעשה את אוכלוסית העולם: "אוכלוסית העולם מונה כעת כ-6 מיליארד נפש, וצפויה לגדול ל-11 מיליארד עד שנת 2050. בשורשה של כל בעיה סביבתית טמון נושא זה של גידול האוכלוסיה והאופן שבו אנו חיים את חיינו", אמר ניק ריבס, מומחה סביבה בריטי לעיתון "גרדיאן". "הצורך במדיניות בנושא זה לא היה מעולם דחוף יותר".

תחבורה מדורגת ברשימה בדירוג נמוך יחסית, עובדה מפתיעה בהתחשב בעובדה שבריטניה היא אחראית לכרבע מפליטת גזי החממה. לעומת זאת, הרשימה מייחסת חשיבות רבה לגידול בשימוש במטוסים ולפליטות הגזים שלהם. המומחים טוענים כי נושאים אלה נופלים תחת אחריות הממשלה ולא האזרחים. הם לא קוראים לאנשים לנהוג או לטוס פחות אלא קוראים לפיקוח ממשלתי על תחומים אלה.

נושא נוסף שאינו זוכה להתייחסות ברשימה - צריכת בשר. דו"ח של האו"ם העריך אשתקד כי תעשית הבשר אחראית לפליטה של יותר גזי חממה מאשר כל תחום התחבורה. אם אכן כך הם פני הדברים, מענין שהרשימה לא כוללת הפחתה בצריכה הבשר כצעד להצלת העולם.

חלק מן העצות המופיעות בראש רשימת המומחים הבריטים כוללות, בין היתר:

  • לשפר באופן דרמטי את יעילות האנרגיה של מוצרים חשמליים.
  • מנהיגי דת צריכים להפוך את הנושא הסביבתי למרכזי עבור מאמיניהם.
  • לעודד את השימוש באנרגיה סולארית בעולם כולו.
  • לגבש אמנה בנושא הפחתת פליטת גזי החממה לעידן שאחרי פקיעת אמנת קיוטו.
  • לעודד בתים לייצר אנרגיה בכוחות עצמם.
  • לעודד "קניה ירוקה" באמצעות מסים.
  • להאבק להפחתת פליטת הגזים של ענף התעופה.
  • להיגמל מההתמכרות לדלק.
  • לעודד את הציבור לצרוך פחות מוצרים בלתי חיוניים.
  • לשפר את התחבורה הציבורית.
  • לשאוף לתרבות של "אפס אשפה".
  • להתקין אמצעי חיסכון באנרגיה בבתים.
  • לעודד מדדים כלכליים המתחשבים בהיבטים סביבתיים.
  • לעודד שימוש ופיתוח אנרגיה מתחדשת.
  • למצוא מקורות דלק צמחי שאינם מזיקים לסביבה.
  • לקבור פחמן דו-חמצני הנפלט מתחנות כוח מתחת לאדמה.
  • לעודד שימוש בטכנולוגיית תאי דלק במכוניות.
  • ליישם מדיניות ממשלתית בנושא הגידול באוכלוסיה.
  • להגיע להסכמה בינלאומית בנושא הצלת יערות הגשם.
  • ליצור תמריצים טובים יותר לניצול יעיל של אנרגיה בבתים.