מסתמן: אגרת כניסה למרכז תל-אביב לכלי רכב מזהמים

בקרוב, כך מסתמן, יאלצו בעלי כלי רכב מזהמים לשלם בכניסה לתל אביב, או לחנות מחוץ למרכז ולהגיע בתחבורה ציבורית. על-פי התוכנית המסתמנת, יהיו תושבי תל-אביב פטורים מתשלום האגרה, ואילו תושבי אזורים סמוכים - שטרם הוגדרו - יהנו מהנחה בגובה 50%. בנוסף, כלי רכב חדשים ופחות מזהמים, יקבלו פטור מתשלום. בעלי כלי רכב מזהמים יוכלו לחנות בחניונים גדולים בכניסה לתל-אביב, כמו למשל ליד תחנת הכוח רידינג, ולהיכנס למרכז העיר באמצעות שירות הסעות חינם.

התוכנית לגביית האגרה היא חלק משורה של צעדים שנבחנים בימים אלה במשרד התחבורה, וזאת כחלק ממדיניות לצמצום זיהום מכלי רכב, אותה מתווים שר התחבורה שאול מופז, ומנכ"ל המשרד גדעון סיטרמן. במשרד מתכננים ליישם את אגרת זיהום האוויר במסגרת ניסוי שייערך לתקופה קצובה מראש, במהלכו ייערכו סקרי דעת קהל שיבחנו את יעילות המהלך.

בשלב זה נבחנת הפעלת האגרה בשתי חלופות: בשעות הבוקר, בין השעות 06:30 עד 09:30, או למשך כל שעות היום, בין השעות 06:30 עד 22:30. היקף השטח בו תיגבה האגרה טרם נקבע, אולם הוא צפוי להיות נרחב יחסית. גובה האגרה ייקבע על-פי רמת זיהום: ככל שפליטת המזהמים גבוהה יותר, כך תתייקר האגרה. כלי רכב בעלי רמת זיהום נמוכה במיוחד, למשל אלה המצוידים בהנעת כלאיים - שילוב של מנוע בנזין ומנוע חשמלי - יהיו פטורים מתשלום האגרה. בנוסף, משרד התחבורה מתכנן להתמודד עם בעיית זיהום האוויר החמורה בתחבורה הציבורית:.על-פי התכנון, פטור מתשלום האגרה יינתן לאוטובוסים העומדים בתקן זיהום האוויר יורו 3 ומעלה.

במשרד התחבורה צופים כי יישום התוכנית ייתקל בקשיים בקרב קהלים שונים. עובדיה: "ברור שעבור חלק מהציבור יש בתוכנית הזו גם יתרונות וגם חסרונות. למשל, אנחנו צופים שתהיה התנגדות מצד בעלי עסקים, מאחר שחלקם נסמכים על פעילות משאיות חלוקה או הובלות, שיחוייבו כמובן בתשלום האגרה".

יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, ח"כ דב חנין, סבור שפיתוח התחבורה הציבורית בתל-אביב ניצב בפני מכשול משמעותי, בדמות ראש העיר רון חולדאי. "חולדאי הוא נציג העשירים: הוא מצהיר בפה מלא שהוא מברך על-כך שתל-אביב הופכת עיר לאלפיון עליון, ומדיניות התחבורה שלו נגזרת מכך. בלי תחבורה ציבורית, התוכנית לגבות אגרת זיהום אוויר תפגע בעיקר בעניים. אני בהחלט תומך ברעיון הטלת האגרה על כלי רכב מזהמים", אומר חנין, "אבל הוא חייב להיות חלק ממודל משולב, הכולל תגבור משמעותי מאוד של מערך התחבורה הציבורית בעיר".

בהתייחסו לתוכנית משרד התחבורה, מציע חנין לאסור לחלוטין את כניסתם של רכבי שטח לתל-אביב. "אין שום סיבה שרכבי השטח הגדולים יסעו בתוך העיר. מי שרוצה אותם לטיולים, שיחנה מחוץ לעיר". בנוסף, חנין סבור כי יש להחיל את האגרה על שלוש קבוצות של כלי רכב: "מכוניות בעלות נפח מנוע גדול, מכוניות של אלה שאינם תושבי העיר, ולבסוף - חלוקה של כלי רכב על-פי רמת הזיהום שהם פולטים".